نانو ذرات و جلوگیری از ذخیره ی چربی

 

تحقیقات جدید نشان داده است که نانو ذرات طلای خالص موجود در محصولاتی که روزانه با آنها سروکار داریم

مانند محصولات مراقبت های مشخصی یا تحویل دارو، عوامل کنتراست در MRIوسلولهای خورشیدی

از ذخیره ی چربی  ممانعت کرده و پیری و چروکیدگی را تسریع ، درمان زخم ها را کند و شروع  دیابت را سبب می شوند.

محققین دانشگاه Stony Brookبا چاپ جزئیات این تحقیق در مجله ی Nanotoxicologyنشان دادند که این نانو ذرات می تواند به پیری سرعت بخشیده و سبب ابتلا به دیابت شوند.

پرفسور Marcia Simonو همکارانش به آزمایش تأثیر نانو ذرات درمحیط آزمایشگاه بروی چندین نوع سلول از جمله بافت چربی پرداختند. آنها می خواستند بدانند  آیا عملکرد طبیعی این سلولها با قرار گرفتن درمعرض مقادیر بسیار کم این نانو ذرات  تحت تأثیر قرار می گیرد.

بافت چربی زیر پوست به عنوان عایق حرارتی سرما و گرما  وهمچنین به عنوان منبعی برای ذخیره ی مواد مغذی عمل میکند. این بافت دراطراف ارگانهای داخلی برای جداسازی آنها از هم ، در قسمت زرد مغز استخوان و در  بافت سینه نیز قرار دارد.

 دانشمندان متوجه شدند که نفوذ نانو ذرات طلا در سلولهای چربی منشاء گرفته از سلولهای استرومال درانسان (سلولهای استرومال نوعی سلول بنیادی بالغ است) بلافاصله صورت می گیرد و  بنظر می رسد این نانو ذرات در سلولها تجمع کرده و مکانیزمی برای حذف آنها وجود ندارد. وجود این نانو ذرات سبب ایجاد اختلال درچندین عملکرد سلولی نظیر تحرک، همانندسازی (تقسیم سلولی) و انقباض کلاژن (فرآیندی که برای بهبود زخم  ضروری است ) می شود.

به گفته ی محققین مهمترین اختلالی که با وجود این نانو ذرات ایجاد می شود تداخل با  تنظیمات ژنتیکی ، بیان RNAو ممانعت از توانایی تمایز سلولهای ادیپوسیت به سلولهای بالغ چربی است. پرفسور Mironavaمی گوید: احیاء صورت گرفته توسط نانو ذرات طلا می تواند سبب تغییرات سیستمیک در کل بدن شود. از آنجائیکه قبلاً تصور می شد این نانو ذرات خنثی و بدون ضرر  هستند ذرات طلای نانوی خالص دربسیاری از محصولات بکار می رفت اما  شواهد بدست آمده خلاف این نظر را نشان می دهد.

این تحقیق اولین مطالعه ای است که تأثیر نانو ذرات را بروی سلولهای بنیادی بالغ  نشان می دهد (سلولهایی که بدن ما برای بازسازی دائمی ارگانها از آنها استفاده می کند).

این تحقیق نشان داد که سلولهای چربی منشاء گرفته از سلولهای stromalکه در بازسازی ارگانهای متعددی مانند پوست، عصب ، استخوان و مو نقش دارند ، قادر به تمایز به سلولهای مورد نظر در مجاورت با این نانو ذرات نیستند.

وجود نانو ذرات طلا همچنین سبب کاهش ادیپونکتین می شود این پروتئین نقش شناخته شده ای در تنظیم مقدار قند خون و شکسته شدن اسیدهای چرب در کمک  به تنظیم متابولیسم دارد. پرفسور Mironavaمی گوید: ما متوجه شدیم که در انتخاب  اندازه، غلظت و مدت زمان کاربرد بالینی این نانو ذرات طلا باید دقت کرد.

دکتر Mironavaمی گوید: خبر خوب این است که با خارج شدن نانو ذرات طلا، عملکرد طبیعی سلولها به آنها بر می گردد.

فناوری نانو همچنان درحال پیشرفت است و درهای جدیدی را به علوم مواد و انرژی گشوده است. پیشرفت همراه با مسئولیت های اجتماعی و تضمین سازگاری فن آوریهای جدید با محیط زیست بدست می آید.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2013/04/130418162138.htm